Öland

Solnedgång

torsdag 20 juli 2017

Ibland ska man inte utmana ödet

Gjorde tydligen det lite väl bra igår. Har haft lite sovmorgon. Har kunnat stiga upp halv sju i stället för 06 tisdag och onsdag. Har dock vaknat lite tidigare. Var vattensäng på hotellet och var gång man rörde sig så skvalpade sängen. Inte så där rofyllt som när man sitter stilla i en eka, utan mer som i en eka under full storm. Alltså vaknade man tidigt av det ljudet. För övrigt så gungade sängen dessutom precis som under en rejält blåst var gång man rörde sig. (Kommer nog aldrig att skaffa vattensäng.) Men har ju ändå kunnat vila lite att sedan dagarna har varit desto längre är en annan sak. 10 timmar per dag är ingen överdrift.

Satt och sa till leverantören innan jag äkte att med tanke på hur mycket jag har rest så har det varit väldigt få problem med förseningar, inställda tåg/flyg osv. Jag har tagit mig fram under rätt hyfsade omständigheter. Jag kom iaf i väg från leverantören i tid. Fick tips om en mindre väg som var hyfsat stor och gick direkt till flygplatsen med få avfarter osv. Gick bra tills det var 4,5 km kvar. De tog ca 20 minuter. Och glöm det där med att hitta macken som skulle finnas i närheten så jag kunde tanka hyrbilen. Men jag hann checka in och hitta gate osv. Hann tack och lov att köpa en flaska vatten också.

Första flyget gick enligt planerna men ankomst och gaten på mellanlandningen låg lite väl långt ifrån varandra så när väl gaten var hittad fanns det 20 minuter kvar att hitta och köpa något att äta. (Hade inte ätit sedan frukost på hotellet.) Gaten var dessutom i andra änden mot var maten fanns. Om jag nu inte ville ha inplastade mackor. Det var jag inte sugen på så mat blev det inte. När det var dags att boarda planet så var det en dryg halvtimma försenat. Dock hoppades den stackarn som satt gaten att kunna ge bättre besked om 10 min. När den nya tiden för avgång hade gått så fick vi besked att vi skulle boarda 10min senare. Man går liksom inte en kvart bort då för att äta. Vi satt på planet en timma efter ursprunglig tid för ut taxning.

Jag klev in på hotellet 23,02. Var rätt mör då kan jag upplysa om. Var bara att göra sig i ordning och lägga sig. Sov rätt ovaggad. Vaknade dock redan vid 05 i morse av att det var väldigt mycket ljud. Jag hade bokat rum utan fönster för jag skulle bara sova och sedan ta ett tåg hem. Hade blivit uppgraderad till rum med fönster ut mot stationen och vägen utanför. Hade somnat utan att stänga fönsterna. De kör som biltjuvar runt fem i Malmö kan jag upplysa om. Iaf av ljudet att döma. När jag väl hade lyckats att stänga fönsterna så kunde jag inte somna om. Låg dock och dåsade till klockan ringde.

Var för trött för att äta en ordentlig frukost men såg iaf till att få i mig så jag skulle klara mig. Sen var det dags att ta mig till tåget. Var bara 2 min sen när jag klev av tåget "hemma". Upp till lägenheten och packa om så jag bara fick med mig det som skulle med till jobbet. (Hade varit smart(?) och packat allt tungt i rullväskan så handväskan var lätt. Hur smart nu det är när man ska bara rullväskan 58 trappsteg uppåt.) Sen var det till att bege sig till jobbet. Hade ingen mat hemma så smita in och köpa något enkelt till lunch. Förvisso en aning trött för att äta men man blir inte piggare av att låta bli.

Fixade till det viktigaste på jobbet och när väl flex tiden infann sig så smet jag hem. Hann precis lägga mig ner på sängen för att vila lite till maken kom hem så står han i dörren. Nåväl bara resa sig upp och gå ut ihop för att se till att vi kunde äta. Hem igen och vila tills det blev en aning svalare. Straxt efter 20 så fick jag äntligen en promenad. Har inte hunnit att gå mycket alls denna vecka. Och nu är fötterna rejält svullna så jag behövde få lite fart på fötterna och få tillbaka den normala formen.

Nu är allt som maken ska ha med sig hem i morgon, packat och förberett. Jag blir kvar för i morgon kommer dottern. Hon kommer dock så pass sent att det blir väldigt sent innan vi har hunnit fixa något att äta osv för att köra hem. Vi övernattar till lördag och åker då. Med ett stopp hos mina föräldrar och så ville ena brodern ha lite hjälp när vi ändå passerade. Dottern ville ha sovmorgon så jag frågade vad hon menar med sovmorgon. Hon ville inte stiga upp vid 05, Lovade henne att före 07 tänker jag absolut inte stiga upp. Dock är jag osäker på om jag kan sova längre för här finns inga mörkläggningsgardiner. Men först ska morgondagen klaras av. God natt.